Followers

Sunday, 3 April 2011

aku bangga ber'title'kan smka sultan azlan shah

penulis disaat menanti makan malam 
disaat kanak2 lain sedang seronok bermain dilam mereka sendiri,
berhalusinasi dengan angan2 yang menggunung,
aku telah diberi pilihan oleh Tuhan yang maha Esa,
ketika diri masih berbelah bagi untuk menetapkan pendirian,
aku terpaksa memilih,
untuk membawa diri bersendirian atau terus tetap dibawah ketiak ibu,
aku memberanikan diri untuk memilih jalan hidup aku sendiri,
dengan bergelar budak naungan SMKA.

SUASANA SEKOLAH DIKALA
 PETANG MENJENGAH
pertama kali melangkah aku sangat teruja,
maklumlah, anak mak,
tetapi apabila telah serasi rasa ingin tetap disini,
rasa bagai hatiku telah dikuncu,
dikunci dengan seribu satu ketenangan,

sedar atau tidak,
bila ditanya "seronok ke sekolah kat smka?"
jawapan yang pasti ialah...
'huh!!! tak best!!!' tapi, hakikat yang cuba untuk aku sembunyikan,
sebenarnya,,, seronok,,
aku diajar berdikari, bersolat, berzikir,
bayangkan, hinggakan aku sendiri pun tidak percaya,
apa yang aku sedang lakukan pada ketika itu adalah perkara yang paling aku takuti,

plat yang bersejarah
aku dan rakan,
sama-sama diasak dengan pelbagai tekanan,
tapi amat menyeronokkan...
makan,tidur,main,bergebang, dll,,

yang pasti,,,
aku bangga menjadi sebahagian daripadamu,,
memanglah,
kalau orang kate bila dah ada tajuk "A" agak payah sikit,
tapi,
apa susahnya??
kalau nak kate, aku bukanlah yang disanjung di sekolah 2,,
tapi aku sanggai gembira bagai diawangan,
persepsi orang, asal dah SMKA tu "kompom" macam ustz,,,
tapi...
tak semestinya,,, bagi aku,
smka adalah satu platform untuk kita yang tak berapa tahu ni,
untuk lebih belajar serba sedikit tentang agama dan dunia,





AKU BANGGA JADI WARGA ASASIAN

2 comments: