Followers

Wednesday, 18 January 2012

bingkisan buat kalian

KENANGAN: memang sukar untuk kita lupakan peristiwa-peristiwa yang telah kita lalui sejak bertahun tahun lamanya hanya dalam tempoh masa yang singkat. Dalam proses melupakan sering kali hadir dalam diri. Bukan niat diati untuk melupakan, tetapi hanya untuk meninggalkan kenangan itu seketika untuk diisi dengan yang baru...

Itu lah yang berlaku pada diri ini, sungguh sukar untuk aku tinggalkan kenangan yang telah terbina sejak 5 tahun lamanya... dalam tempoh lima tahun, memang banyak yang telah aku lalui bersama teman-teman di SMKASAS...  aku tak faham, mengapa detik-detik indah itu sering datang dalam lamunan mimpi dikala aku melelapkan diri... aku tak mengerti... adakah ini bererti ikatan ukhwah kita sungguh kuat... mungkin benar kata orang, jika persahabatan ditaut dengan keikhlasan hasilnya sungguh indah... mungkin itu yang sedang berlaku, aku rasakan sungguh sukar untuk mencari pengganti mereka...

bermain bersama, suka duka kita lalui bersama

Mana mungkin kita boleh usir memori yang lima tahun terbina hanya dalam tempoh yang singkat? tidak semudah itu... namun, segala doa kebaikan buat kalian... 

Semoga kita berjaya dilapangan masing-masing. Mencapai apa yang dihajati... 
doktor


guru




usahawan berjaya
arkitek


walau apa pun terjadi semoga kita bersama menuju redhaNya....
insyaAllah


















Tuesday, 17 January 2012

DREAM HIGH~



this is a dream high ost that have been translated....
this song really burn out my spirit...
love this song actually...


I dream high I dream a dream
When it's tough, I close my eyes and
The moment my dream comes true
continue to recall and get up
at the end of fear today too I tremble
Like a baby bird, would it fall, unable to fly
repeatedly I can do it, can my dream come true
every time I'm fearful, my belief walking step by step again

I dream high I dream a dream
When it's tough, I close my eyes and
The moment my dream comes true
continue to recall and get up

I believe I can fly high
one day me above the sky
wings stretched out, more free than anyone else
flying rising high
I need bravery to overcome
firstly pick myself up rise again and dare to run
once again believe in me and my destiny

climb over every wall taller than me
I dream high I dream a dream
When it's tough, I close my eyes and
The moment my dream comes true
continue to recall and get up
I believe I can fly high

one day me above the sky
wings stretched out, more free than anyone else
flying rising high
Dream high a chance to fly high
Now bye bye to all that hurts

try flying high like the stars in the sky
your dream will unfold
http://awansetya18.blogspot.com/
starting from now
don't be afraid of the future made by your hands
now walk totally confident

unstoppable destiny is destiny
now we soar up high
for you, this whole new fantasy
so from now, take my hand here
from now on, our aim
one dream and not give up
youthful passion all here dream high

I dream high I dream a dream
When it's tough, I close my eyes and
The moment my dream comes true
continue to recall and get up

I believe I can fly high
one day me above the sky
wings stretched out, more free than anyone else
flying rising high



Saturday, 14 January 2012

warkah buat adam...

dipetik daripada luahan hati seorang HAWA... moga bermanfaat buat ana dan semua adam yang membaca....


Warkah Buat Adam
Adam.....

Maafkan aku jika coretan ini memanaskan hatimu. Sesungguhnya aku adalah Hawa, temanmu yang kau pinta semasa kesunyian di syurga dahulu.

Wahai Adamku....

Aku asalnya dari tulang rusukmu yang bengkok. Jadi tidak hairanlah jika perjalanan hidupku sentiasa inginkan bimbingan darimu, sentiasa mau terpesong dari landasan, kerana aku buruan syaitan.

Adam... Maha suci Allah yang mentakdirkan kaumku lebih ramai bilangannya dari kaummu di akhir zaman, itulah sebenarnya ketelitian Allah dalam urusanNya. Jika bilangan kaummu mengatasai kaumku nescaya merahlah dunia kerana darah manusia, kacau-bilaulah suasana, Adam sama Adam bermusuhan kerana Hawa.

Buktinya cukup nyata dari peristiwa Habil dan Qabil sehinggalah pada zaman cucu-cicitnya. Pun jika begitu maka tidak selaraslah undang-undang Allah yang mengharuskan Adam beristeri lebih dari satu tapi tidak lebih dari empat pada satu waktu.

Adam...

Bukan kerana ramainya isterimu yang membimbangkan aku. Bukan kerana sedikitnya bilanganmu yang merunsingkan aku. Tapi... aku risau, gundah dan gulana menyaksikan tingkahmu.

Aku sejak dulu lagi sudah tahu bahawa aku mesti tunduk ketika menjadi isterimu. Namun... Terasa berat pula untukku meyatakan isi perkara.

Adam...

Aku tahu bahawa dalam Al-Quran ada ayat yang menyatakan kaum lelaki adalah menguasai terhadap kaum wanita. Kau diberi amanah untuk mendidik aku, kau diberi tanggungjawab untuk menjaga aku, memerhati dan mengawasi aku agar sentiasa didalam redha Tuhanku dan Tuhanmu.

Tapi Adam, nyata dan rata-rata apa yang sudah terjadi pada kaumku kini, aku dan kaumku telah ramai menderhakaimu. Ramai yang telah menyimpang dari jalan yang ditetapkan Asalnya Allah mengkehendaki aku tinggal tetap dirumah. Di jalan-jalan, di pasar-pasar, di bandar-bandar bukan tempatku. Jika terpaksa aku keluar dari rumah seluruh tubuhku mesti ditutup dari hujung kaki sampai hujung rambut.

Tapi.. realitinya kini, Hawa telah lebih dari sepatutnya.

Adam...

Mengapa kau biarkan aku begini? Aku jadi ibu, aku jadi guru, itu sudah tentu katamu. Aku ibu dan guru kepada anak-anakmu. Tapi sekarang diwaktu yang sama, aku ke muka menguruskan hal negara, aku ke hutan memikul senjata. Padahal, kau duduk saja. Ada diantara kau yang menganggur tiada kerja. Kau perhatikan saja aku panjat tangga di pejabat bomba, kainku tinggi menyingsing peha mengamankan negara. Apakah kau sekarang tidak lagi seperti dulu? Apakah sudah hilang kasih sucimu terhadapku?

Adam...

Marahkah kau jika kukatakan andainya Hawa terpesong, maka Adam yang patut tanggung!

Kenapa? Mengapa begitu ADAM? Ya! Ramai orang berkata jika anak jahat emak-bapak tak pandai didik, jika murid bodoh, guru yang tidak pandai mengajar! Adam kau selalu berkata, Hawa memang degil, tak mahu dengar kata, tak mudah makan nasihat, kepala batu, pada hematku yang dhaif ini

Adam,

Seharusnya kau tanya dirimu, apakah didikanmu terhadapku sama seperti didikan Nabi Muhammad SAW terhadap isteri-isterinya?

Adakah Adam melayani Hawa sama seperti psikologi Muhammad terhadap mereka? Adakah akhlak Adam-Adam boleh dijadikan contoh terhadap kaum Hawa?

Adam...

Kau sebenarnya imam dan aku adalah makmummu, aku adalah pengikut- pengikutmu kerana kau adalah ketua. Jika kau benar, maka benarlah aku. Jika kau lalai, lalailah aku. Kau punya kelebihan akal manakala aku kelebihan nafsu.

Akalmu sembilan, nafsumu satu. Aku... akalku satu nafsuku beribu! Dari itu Adam.... pimpinlah tanganku, kerana aku sering lupa, lalai dan alpa, sering aku tergelincir ditolak sorong oleh nafsu dan kuncu-kuncunya.

Bimbinglah daku untuk menyelami kalimah Allah, perdengarkanlah daku kalimah syahdu dari Tuhanmu agar menerangi hidupku. Tiuplah ruh jihad ke dalam dadaku agar aku menjadi mujahidah kekasih Allah.

Adam...

Andainya kau masih lalai dan alpa dengan karenahmu sendiri, masih segan mengikut langkah para sahabat, masih gentar mencegah mungkar, maka kita tunggu dan lihatlah, dunia ini akan hancur bila kaumku yang akan memerintah. Malulah engkau Adam, malulah engkau pada dirimu sendiri dan pada Tuhanmu yang engkau agungkan itu...

Maafkan aku sekali lagi Adam... seandainya warkah yang kulayangkan ini menimbulkan amarah di dadamu.... jauh sekali niatku untuk membuat kau keliru apatah lagi menjadi buntu.....

Tetapi... Percayalah!!!.... bukan emas kucari... bukan berlian yg kupinta.... tetapi... hanyalah hati yang tulus ikhlas dirimu Adam...

Dengarlahlah... keluhan hatiku buat dirimu.....

ikhlas dari Hawa


Thursday, 12 January 2012

warkah buat hawa







WARKAH untuk HAWA

      Hawa,
Andai engkau masih remaja, jadilah anak yang solehah buat kedua ibu bapamu, andai engkau sudah bersuami jadilah isteri yang meringankan beban suamimu, andai engkau masih ibu, didiklah anakmu sehingga dia tidak gentar memperjuangkan ad-din Allah.

Hawa,
Andai engkau belum berkahwin jangan kau risau jodohmu, ingatlah Hawa janji Tuhan kita, wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik. Jangan dimulakan sebuah pertemuan dengan lelaki yang bukan muhrim kerana aku khuatir dari mata jatuh ke hati, maka lahirnya senyuman maka tercetusnya salam dan sekaligus disusuli dengan pertemuan takut lahirnya nafsu kejahatan yang menguasai diri.

Hawa,
Lelaki yang baik tidak melihat paras rupa, lelaki yang soleh tidak memilih wanita melalui keseksiannnya, lelaki yang warak tidak menilai wanita melalui keayuannya, kemanjaannya, serta kemampuannya mengoncang iman lelaki. Tetapi lelaki yang baik akan menilai wanita melalui akhlaknya, peribadinya dan yang penting pegangan agamanya.

Lelaki yang baik juga tidak menginginkan pertemuan dengan wanita yang bukan muhrimnya kerana dia takut memberi kesempatan kepada syaitan untuk mengodanya. Lelaki yang warak juga tidak mahu bermain cinta kerana dia tahu apa matlamat dalam sebuah pertemuan lelaki dan wanita yakni sebuah perkahwinan.

Oleh itu Hawa,
Jagalah pandanganmu, awasilah auratmu, peliharalah akhlakmu, kuatkan pendirianmu. Andai ditakdirkan tiada cinta daripada Adam untukmu, cukuplah hanya cinta Allah memenuhi dan menyinari kekosongan jiwamu, biarlah hanya cinta daripada kedua ibu bapamu yang memberi hangat kebahagiaan buat dirimu, cukuplah sekadar cinta adik- beradik serta keluarga yang membahagiakan dirimu.

Hawa,
Cintailah Allah di kala susah dan senang kerana kau akan memperolehi cinta daripada insan yang juga menyintai Allah. Cintailah kedua ibu bapamu kerana kau akan perolehi keredhaan Allah. Cintailah keluargamu kerana kau tak akan jumpa cinta yang bahagia selain dari cinta keluarga.

Janganlah sesekali tangan yang mengoncang dunia juga yang mengoncang iman lelaki.

band3... Alhamdulillah


my muet exam was out...
i've got band 3.. thank to Allah for giving me the best result

Sunday, 8 January 2012

BAMBOO TEXTILE ~ jom usha



this is my assgmnt for semester 1,,, tp terpksa dibatalkan ats sebb2 tertentu... jom usha...

INTRODUCTION TO BAMBOO
Bamboo or in scientific name is bambuseae. Bamboo scientific classification is like stated below:
KINGDOM       :           PLANTAE
ORDER                        :           POALES
FAMILY            :           POACEAE
SUBFAMILY     :           BAMBUSOIDEAE
SUPERTRIBE    :           BAMBUSODAE
TRIBE               :           BAMBUSEAE
SUBTRIBE        :           BAMBUSINAE

 Consequently, in this world, there are 91 genera and more than 1000 species of bamboo. Bamboos are very potential plan. We can make:
a)      Supporting for concrete
b)      Scaffolding on temple
c)      Bamboo bike
d)      Handcraft
e)      House building
f)       Textile

HOW TO MAKE BAMBOO FABRIC

To make bamboo fabric in the lab, we need all this apparatus:
·         Bamboo
·         Stones
·         Boards
·         Clamps
·         Container
·         Water
·         Enzyme
·         Amine oxide
·         Filter
·         Spinneret
·         Drying rack
·         Comb
And the steps are:


o    1
Crush the bamboo. Commercially, this is done with machinery, but you can do this at home as well as without machinery. Crush the bamboo between heavy rocks or between two plywood boards clamped together.
o    2
Put the crushed bamboo into a container and add water and natural enzymes. Allow this mixture to sit until the bamboo becomes soft and turns into a pulp-like substance. Drain the bamboo and let it dry.
o    3
Cut the bamboo fibers into smaller pieces and put them in a vat that's pressurized and contains water and amine oxide, a mild, nontoxic solvent. Heat the mixture and allow it to stay in the container until the bamboo fibers dissolve.
o    4
Pour the liquid through a filter, then through a spinneret, which is similar to a shower head. This will create long fibers.
o    5
Put the newly created fibers in a solution of water and amine oxide until the fibers become soft and usable.
o    6
Wash the fibers in water to rinse the solution from them. Hang them to dry, then comb out the fibers, separating them.
o    7
Spin the fibers into thread by hand, on a spinning wheel or by machine. Knit the thread to create fabric, or weave it on a loom.








TYPE OF BAMBOO FABRIC

Pure
·         Pure bamboo fabric is made only from bamboo materials. This type of material is rare, since manufacturers prefer to add other materials to their clothing to give it a wider range of features. Fabric made with pure bamboo may not be as flexible as other versions, and is not often used in clothing products.

Blend
·         A combination of bamboo and other fabric materials, often cotton or wool, make up blended bamboo fabric. This is a common process when making clothing, allowing clothes to last longer and exhibit features of both materials. Blends can vary extensively. Some bamboo fabrics may have only 10 percent cotton, while others may have 50 percent.

Viscose
·         Viscose fabric is the most common in the United States, and few manufacturers use any other process to make bamboo fabrics. Viscose refers to the pulpy, fluid material that manufacturers create when they break the bamboo down with powerful chemicals. These chemicals dissolve the natural bonds bamboo stems have and bleach out the bamboo color, creating a pulp that can be fashioned into thread.

Mechanical
·         Mechanical fabric is made without using the chemical break-down process of viscose bamboo. The bamboo is broken down by machines or by hand instead of with solvents. This creates a rougher material that does not have the same market as viscose materials, which are easier to make and in higher demand.









WHY BAMBOO?

Benefits of Bamboo fabric:

  • Antibacterial - keeps you odor free and feeling and smelling fresh
  • Highly sweat absorbent (Pulls moisture from skin for evaporation - moisture wicking) - keeps you dry
  • Powerfully insulating - keeps you cooler in summer and warmer in winter
  • One of the softest fabrics on the planet you'll love the way it feels
  • Naturally UV protecting - protect yourself from skin cancer
  • Hypoallergenic - natural bamboo does not cause allergic reactions
  • Most eco-friendly fabric on the planet - help save your planet


BAMBOO FABRIC VS OTHER FABRIC

Bamboo fabric is similar to the softness of silk. Since the fibers are without chemical treatment, they are naturally smoother and rounder with no sharp spurs to irritate the skin, making bamboo fabric hypoallergenic and perfect for those who experience allergic reactions to other natural fibers such as wool or hemp. On that same note, bamboo is also antibacterial and antifungal. This is because bamboo possesses an anti-bacteria and bacteriostatic bio-agent called "Bamboo Kun", allowing it to naturally flourish and grow in the wild without the use of pesticides or fertilizers. This beneficial quality of the plant remains in its textile form, killing all bacteria keeping the wearer feeling fresher and odor free for longer, making the garment healthier and more hygienic.

            Unlike many of the other fabrics, bamboo is extremely breathable. The natural bamboo plant keeps itself cool in the heat and like its other properties, is also maintained in its fabric form. The cross-section of the bamboo fiber is covered with micro-gaps giving the fabric better moisture absorption and ventilation. As a result, it is able to keep the wearer almost two degrees cooler in the heat and noticeably warmer in the cold. Bamboo fabric is also "anti static and UV protective as it cuts out 98% of harmful UV rays" providing the wearer with another beneficial quality from bamboo made clothing.




APPENDIX

Figure 1 THE PRODUCTION OF BAMBOO FIBER IN THE LAB
 

Figure 2 MORPHOLOGY OF BAMBOO
 

Figure 3 EXAMPLE OF SHIRTS MADE BY BAMBOO FIBER
 

























REFERENCES

Saturday, 7 January 2012

babak 1-mengimbau kenangan




                Hujan bercucuran jatuh menghempap bumi. Terus membasahi bumi SMKASAS. Danish masih duduk terpaku dimeja belajarnya yang beesebelan tingkap sambil merenung jauh dalam hujan. Danish merupakan seorang pelajar tingkatan empat disekolah itu.  disekolah Danish dikenali sebagai Dani oleh rakan-rakannya. Dani seorang senior yang peramah dan amat disenangi di sekolah itu. Dalam meniti liu-liku seorang pelajar, Dani telah menjalinkan ukhwah yang erat bersama seorang teman yang dikenali sebagai Airiel. Pesahabatan mereka telah terjalin semenjak mereka ditingkatan satu lagi. Begitu juga dengan Syazira, namun perjalanan Syazira di sekolah itu terhenti ketika bibit perkenalan mula berputik kerana Syazira menghidap penyakit yang kronik dan terpaksa menamatkan pelajarannya.
                Hujan terus turun membasahi bumi SMKASAS. Jam tangan ditangan Dani menunjukkan jam 10.20 minit malam. Tika dan detik itu, Dani seakan dihimpit kenangan silam yang pernah mereka cipta bersama.
“Ril, kau kata kau nak pergi koop, cepatlah sikit, nanti koop tutup” rungut Dani.
“ye lah… aku tau la ni…siap dah” sambut airiel ceria. Memang airiel seorang yang ceria dan selalu melayan kerenah Dani.
                Di koperasi sekolah…
“aduh!” terdengar suara lembut mengadu.
“ha… sorry,sorry, saya tak sengaja…” kata Dani sambil tergaru-garu kepalanya tanda bersalah.
“eh, la… Dani… ana ingatkan siapa tadi… hahha its ok la… kaif ha luka?”sapa Syazira. “ana” bererti  saya dalam bahasa arab, manakala “kaif ha luka” pula kamu apa khabar?...
“Alhamdulillah, ana bil khoir… baik selalu, nasib baik anti, cuak juga ana tadi…” balas Dani sambil ketawa kecil…
                Tiba-tiba … “hargh!!!” sergah Aieril dari belakang…. “allahuakbar..”
“hai… Ril, jangan la buat macm tu, terkejut ana…” kata Dani.
“apa yang anta mengelamun tadi?”
“hurm… tiada apalah, ana Cuma teringatkan Syazira aja…”
Kata-kata yang terpacul dari mulut Dani benar-benar membuatkan Airiel mengerti. “hm.. sudah la tu Dani, yang lepas jangan dikenang, InsyaAllah, kalau ada jodoh dia pasti kembali bertemu kita…” nasihat Airil…
“its ok la… I’m fine,,,” balas Dani. Sebenarnya Dani sudah lama memendam rasa kepada Syazira. Namun, Syariah perlu dijunjung… baginya, semua itu kerja Allah yang maha Esa…
************************************************************************************* 


bersambung.....

Friday, 6 January 2012


salam, ana just nak mintak maaf sangat2 kepada mana2 pembaca yang sering lawat blog ana,
sorry ana lama xupdate blog ni,
actually ana ada exam plus project2 y ana kene handle mmg membuatkan ana xsempat nak update blog ni...
sorry guys...