Followers

Monday, 30 December 2013

Tuhan Jagakan Dia

Hanya dirimu yang ku cinta
Takkan membuat aku jatuh cinta lagi
Aku merasa kau yang terbaik untuk diriku
Walau ku tahu kau tak sempurna
Takkan membuat aku jauh darimu
Apa adanya ku kan tetap setia kepadamu
Tuhan jagakan dia
Dia kekasihku kan tetap milikku
Aku sungguh mencintai
Sungguh menyayangi setulus hatiku
Walau ku tahu kau takkan sempurna
Takkan membuat aku jauh darimu
Apa adanya ku kan tetap setia kepadamu
....

Hasrat :-)

Kusimpan hati ini padaMu Ya Allah. agar rasa ini sentiasa sama bahkan bertambah pada si dia. Ku berharap satu hari nanti pasti kan bersama. Namun, harapan ini, rasa hati bertambah buat Mu yang maha Esa. Akan ku usaha untuk perbaiki diri ini agar dapat mendidik, membimbingnya hingga JannahMu. Pasti. I.Allah :-)





BELAJAR DULU BOH! CARI PITIH BANYOK, BARU PIKIR NIKOH DEH :-)


Sayang

Kasih Sayang
Dunia ALLAH jadikan cantik pada pandangan mata. Ia dihias dengan pelbagai nikmat, keindahan dan kebahagiaan - rumah-rumah kediaman, taman-taman bunga, makanan yang lazat-lazat, anak-anak yang menghiburkan dan lain-lain. Antara seorang dengan seorang yang lain tidak sama kadar dunia yang dapat dimilikinya. Ada yang dapat memiliki rumah besar, pangkat tinggi, memperolehi sanjungan manusia, boleh bertukar ganti pakaian selalu, makan makanan yang enak-enak. Tapi ada juga yang hanya duduk di pondok buruk, dipandang hina oleh orang dan makan sekadar untuk mengalas perut.

Apakah maksud ALLAH tidak memberi dunia sama banyak dan sama rata kepada setiap hamba-Nya? Walhal tentulah setiap hamba itu mendapat kasih sayang ALLAH, kerana setiap yang ALLAH jadikan, ALLAH kasih melebihi kasih seorang ibu kepada anaknya. Tapi takdir yang ditentukan ALLAH tetap tidak sama, sesetengahnya di luar kehendak hamba itu sendiri.

Kasih sayang ALLAH akan dimiliki oleh hamba-hamba-Nya yang dapat tunduk kepada takdir ALLAH. Sama ada dia ditakdirkan untuk jadi orang yang senang atau sebaliknya ditakdirkan mejadi miskin, dia tetap rela dan tidak merungut suatu apa pun. Dia tahu bahawa sesungguhnya ALLAH tidak menzalimi hamba-Nya. Kalaulah takdir yang ditentukan itu baik, maka di sinilah peluangnya untuk menjadi hamba yang bersyukur, yang dapat memanfaatkan kebaikan yang diperolehinya itu bukan untuk dirinya seorang, tapi dapat dirasai sama oleh orang lain.

Kalaulah ditakdirkan kaya, dengan kekayaan itu dia akan dapat membantu orang susah, anak-anak yatim, janda, fakir miskin serta melakukan lain-lain kebajikan. Sehingga dia menjadi lebih hampir kepada ALLAH dan mendapat rahmat serta kasih sayang-Nya.

Sebaliknya orang yang ditakdirkan menerima nasib yang kurang baik, tetapi dia sanggup bersabar walaupun dalam seribu kepahitan, maka ALLAH akan balas dengan rahmat-Nya. ALLAH akan hiburkan dengan dikurniakan kekayaan hati. Hati yang kaya adalah hati yang sentiasa berbahagia dengan kebaikan. Hati sentiasa merasa ringan menghadapi kesusahan atau kemiskinan. Nasib malang yang menimpa dirinya sedikitpun tidak menyusahkan hatinya. Sebaliknya segala kejadian dan keadaan yang ada itu makin membuat dia terus bergantung hati bertawakkal dan menyerah diri pada ALLAH.

Dia cukup yakin ALLAH itu Maha Bijaksana. Maha Suci ALLAH dari tersilap dalam menentukan takdir dan perjalanan hidup hamba-Nya. ALAH Maha Adil , oleh itu apa sahaja nasib yang menimpa dirinya tentulah hasil daripada sifat adil-Nya. Justeru itu akan membuatkan hatinya makin redha, merendah diri dan semakin hampirlah hatinya dengan ALLAH.

Seorang hamba yang tidak redha dengan takdir atau nasib yang menimpa dirinya, seolah-olah dia tidak yakin pada keadilan dan kebijaksanaan ALLAH. Seolah-olah menganggap ALLAH tidak tahu kehendak hatiya. Walhal kerana Maha Tahunya ALLAH, yang ilmu-Nya meliputi segala sesuatu, maka ALLAH memutuskan takdir yang sebaik-baiknya untuk hamba-Nya. Walaupun pada pandangan si hamba takdir itu tidak baik, tetapi kalau dia betul-betul berserah diri pada ALLAH dia akan mendapat keuntungan daripada takdir itu.

Sebaliknya kalau seseorang yang direzeki dengan takdir yang baik dalam hidupnya, selalunya membuatkan dia terlalu gembira, bangga dan hingga dia lalai, hingga lupa kepada Yang Memberi. Maka takdir yang dianggap baik itu sebenarnya sudah tidak menguntungkan dirinya. Dia sudah berada jauh dari ALLAH disebabkan kelalaiannya.

Janganlah merasa iri hati atau dengki melihat nasib atau takdir yang baik yang ditentukan ALLAH terhadap orang lain sehingga kita berusaha untuk mendapatkannya. Walhal apa diuntukkan ALLAH kepada seorang hamba-Nya itu pasti tidak sama dan tidak dimiliki oleh hamba-Nya yang lain, yang tidak tersenarai sebagai penerima takdir itu meskipun dia berusaha bermati-matian untuk mencapai dan mendapatkannya.

Apa yang patut dilakukan oleh setiap hamba ialah redha menerima segala ketentuan atau takdir ALLAH sama ada yang dianggap baik atau tidak. Kerana pada hakikatnya setiap yang ditakdirkan dan ditentukan ALLAH itu adalah baik. Cuma yang membezakan baik atau tidak itu ialah hawa nafsu manusia. Mana-mana yang sesuai dengan kehendak nafsu dan hatinya dianggap baik. Sebaliknya yang menyusahkan dan nafsunya merasa tidak seronok, dikatakan tidak baik.

Janganlah kita mengukur ikut hawa nafsu yang tidak lain hanya mengajak kita menjadi engkar dan memusuhi ALLAH. Ikutilah nilaian dan ukuran ALLAH.

Kalau kita dapat menghadapi setiap takdir dengan banyak berserah, berharap dan takut pada kemurkaan-Nya tentulah setiap takdir itu akan menguntungkan kita. Untungnya kerana ia boleh menghampirkan diri kita dengan ALLAH.


Friday, 27 December 2013

Perjuangan Semester 3 Sains Gunaan Teknologi Pembangunan Produk.

Salam Alaik dan Selamat pagi,

Semester 3 sebagai pelajar jurusan Sains Gunaan Teknologi Pembangunan Produk akan melabuhkan tirai sepertimana berangkatnya 2013. Jika diimbau kenangan-kenangan sepanjang semester 3 ini, memang banyak imbauan-imbauan indah yang terukir. Kenangan berprogram tiada ganti. Program dianggap percutian bersama adik-adik ECER-SINAR menjadi penutup program semester ini. 

Program Susulan bersama adik-adik SINAR-ECER.
Program Pembangunan Modal Insan SINAR

Fasilitator yang osem - Airin, Kak Fathiah, Saya,, Kak Mun, Afiq

DI KIdzania Kuala Lumpur

Memerhati. TNB adik ni.

Sweet Memories with Mawi.

Adik-adik kumpulan saya. Sepanjang program lawatan ini, Aku dipertanggungjawabkan untuk menjaga mereka :-) Miss you guys kids.


Menjengah peperiksaan akhir kini disulam dengan khabaran gembira bawaan angin tenang. Lama menanti. Disana selesai, disini tertunggak. Janji tak akan diubah. Selesai pendakian ilmu ini, selesai matlamat diri, akan terkota janji. Ku bawa bahagian buat Mak Ayah dan keluarga. Seterusnya akan terkota janji. 

Marilah kita hayati dan amalkan doa ini. Semoga doa Nabi Daud A.s ini memberi kita semangat dan teguh dalam mencinta Allah SWT sepenuh hati kita melebihi cinta kepada makhlukNya.
doa2
“ Ya Allah, kurniakanlah daku perasaan cinta kepada-Mu, dan cinta kepada orang yang mengasihi-Mu, Dan apa sahaja yang membawa daku menghampiri cinta-Mu. Jadikanlah cinta-Mu itu lebih aku hargai daripada air sejuk bagi orang yang kehausan, Ya Allah, sesungguhnya aku memohon cinta-Mu, Dan cinta orang yang mencintai-Mu serta cinta yang dapat mendekatkan aku kepada cintaMu,
Ya Allah, apa sahaja yang Engkau anugerahkan kepadaku daripada apa yang aku cintai, Maka jadikanlah ia kekuatan untukku mencintai apa yang Engkau cintai. Dan apa sahaja yang Engkau singkirkan daripada apa yang aku cintai, Maka jadikanlah ia keredaan untukku dalam mencintai apa yang Engkau cintai, Ya Allah, jadikanlah cinta-Mu sesuatu yang paling aku cintai daripada cintaku kepada keluargaku, hartaku dan air sejuk pada saat kehausan.
Ya Allah, jadikanlah aku mencintai-Mu, mencintai malaikat-Mu, Rasul-Mu dan hamba-Mu yang soleh, Ya Allah, hidupkanlah hatiku dengan cinta-Mu dan jadikanlah aku bagi-Mu seperti apa yang Engkau cintai, Ya Allah, jadikanlah aku mencintai-Mu dengan segenap cintaku dan seluruh usahaku demi keredhaan-Mu.”
(Hadis riwayat At-Tarmizi)
Rasulullah SAW bersabda, “Inilah doa yang biasa dipanjatkan oleh Nabi Daud a.s.”


Saturday, 21 December 2013

AMANAH & TANGGUNGJAWAB

Salam Alaik.

20.12.13 satu perubahan dan anjakan baru dalam diri ini pabila ditakdirkan satu kepercayaan dan amanah tergantung atas bahu bila nama YANG DIPERTUA Pembimbing Rakan Siswa Universiti Malaysia Kelantan 2013/2014  menjadi pikulan. Bersama barisan Majlis Tertinggi tiga kampus Universiti Malaysia Kelantan yang lainnya.

Harapan diri ini agar menjadi lebih tabah dalam memimpin anak pimpinan ahli PRS. Pembaharuan dibawa diterima. Satu pinta diri ini. Didepan tidak, dibelakang tidak. Bersama lah disisi ini berjalan dalam melalui hari hari sebagai PRS UMK :-) together we are one :-)

Saturday, 7 December 2013

"Spread The Smile"

"Spread The Smile" 

Studies have shown that smiling releases serotonin, the happiness hormone and endorphins the natural 

painkiller. Together they make us feel good. Smiling is a natural drug. It is a great way to make yourself stand out 

while helping your body to function better. Smile to improve your health, your stress level, and your 

attractiveness. Smiling is just one fun way to live longer. When you smile you lighten up the room, change the 

moods of others, and make everyone happier. A smiling person brings happiness with him. Smile lots and you 

will draw people to you. Smiling helps immune system to work better. Prevent the flu and colds by smiling. When 

you smile, there is a measurable reduction in your blood pressure. Give it a try and you will notice a difference.

Friday, 29 November 2013

kupu-kupu

Aku adalah kupu-kupu
Kepongpong adalah rumah ku yang dulu
jijik itulah diriku yang lalu
Proses relovusi memang menyiksaku
Kini aku menjadi kupu-kupu
Kupu-kupu yang indah itulah aku
Cacian dan makian kini telah berlalu
Itulah akibat dari perjuanganku di masalalu
Kebaikan adalah akibat dari ketulusan
Kehinaan adalah buah dari kemalasan
Keindahan adalah hasil dari perjuangan
kemuliaan adalah hasil yang akan kau dapatkan

Thursday, 28 November 2013

Academic Writing: An overview of active packaging technology for fruit and vegetable.

Subhanallah, Alhamdulillah, Allahu akbar.

As the time pass, the technology of active packaging has develop so much and bring out newer method for improving the active packaging system such as oxygen scavenger, ethylene scavenger, antimicrobial packaging and controlled release of sulfur dioxide. The package system must act as barrier to the external environment and resist to the respiration issues to extend the products shelf life. For fruit and vegetable products, there are three main factor that plays important post in determining the quality of product. That are product type, processing and ripening process and time to harvest. Fruit and vegetable are living product undergoing ripening at the end of process. An important part of the process is the products respiration, in which the product consumes oxygen and expels carbon dioxide, water and heat. These products also expel ethylene. Both respiration and ethylene liberation depend on temperature.
Ethylene scavenger are widely use on a sachet that contain potassium permanganate to absorb the ethylene in the packaging. By presence of ethylene, it will induces the fruit repining and accelerate the fruit softening and ageing process. In the other word, we can say that ethylene scavenger traps the ethylene produces by fruits and vegetables. Oxygen is also one of the factor that accelerate the spoilage of fruit and vegetable. Oxygen scavenger are added to enclosed packaging to help reduce the level of oxygen in packages and to control mould growth which limit the shelf life. Antimicrobial packaging act to control the growth micro-organism in packaged food. This packaging could be self-sterilizing or sanitizing. The other way to avoid browning and prevent antimicrobial growth, we can control release the sulphur dioxide that act as antioxidant preservative. However, the sulfur dioxide and sulphite also promotes several health issue besides brings advantages to the product shelf life. The approach to developing a plastic based packaging film to control gas of sulfur dioxide and some approach to replace these gasses in food has been discuss earlier such as use of plant metabolised as antioxidant microbial agent.
                The main factor that effect the rate of respiration is temperature. The significant temperature to the respiration rate is the lower the temperature, the lower the rate of respiration and the longer the shelf life of the products. The temperature during distribution need to be considered during distribution process and the temperature must be within the range 2-4 ˚c. in this assignment also discussed about the suitable and appropriate way to store these products at retail shop ; temperature, presentation or display, moisture, and cooling shelve. Nowadays, the perforation technology is one of the leading technology in packaging system. They are perforation with needle, electrostatic energy and laser perforation. The advantages and disadvantages of the use of active packaging incorporated with fruit and vegetable product are too numerous. The benefits of this technology to the manufacturer, retailer as well as consumer far outweigh the drawbacks. Nevertheless some critical points should be considered in this technology.





Saturday, 23 November 2013

Nukilan buat yang tiada

ALLAH, Subhanallah....

Salam semua, semoga ceria selalu dan hari-hari anda dipenuhi rahmat olehNya....

Sedih dalam redha, baru ni pada 15 n0v 2013, satu peristiwa yang sangat meninggalkan kesan yang mendalam buat warga UMK dan product development tech team dan juga buat orang terdekat. Kami telah kehilangan 2 orang ahli keluarga terchinta kami pada hari yang sama yang telah pergi bertemu yang Maha Besar... kedua arwah baik oraangnya. Ternyata satu kehilangan besar buat kami, hilang seri dalam kelas, part yang mereka mainkan dalam kelas kini menjadi satu kerinduan... Pemergian kalian meninggalkan satu kesan buat ku. Akan ku berusaha untuk bersama mu... nampak kebesaran Allah untuk hamba yang taat...

Al-Fatihah buat ke dua arwah Azem Sameer dan Zulfikar ... :-)

Thursday, 17 October 2013

KERJA GILA


~ S A L A M ~

Dalam masa aku menyepi ni, banyak benda yang aku belajar dan banyak perkara yang dah aku lalui. Dari benda yang aku jangka, smpai benda yang tak pernah terlintas lansung dalam fikiran aku untuk aku buat. Aku selalu kata " when i'm put my trust on u, means u are very special ".. dalam diam, apa yang aku katakan dah sebati dalam diri, Bila orang letak kepercayaan dalam diri kita, bermakna kita sangat istimewa dimata mereka. Peganglah kepercayaan itu dengan baik. 

Benda yang paling "insane" yang aku buat baru-baru ni adalah aku diminta untuk menjadi penceramah berkaitan Tips Pelajar Cemerlang. Pertama yang terlintas. What? Are you serious? Can i made it? What do you see on me?...  :-) tapi bila difikirkan kembali, aku jadi sanggup untuk terima ini sebagai cabaran. Bukan untuk tunjuk yang akulah yang terbaik. TIDAK. Aku hanyalah seorang yang biasa-biasa saja. Tapi aku terima atas dasar mahu menyahut CABARAN. Aku TERIMA. 







Credit should be give to those who had give everything for me. Tika ini, teringat pada cikgu-cikgu sekolah dulu. Rasa cabaran yang diberi dulu dah tersahut dan perjalanan ini masih jauh lagi. 

" Jadikan kehadiran anda dalam masyarakat itu berguna" 

Tuesday, 16 July 2013

UMK Kampus Jeli : Perjalanan AJAIB Melalui Pengalaman




~ S A L A M ~
Kadang-kadang aku naik bosan dengan sikap manusia ni. Suka sangat fikir negatif. Come on la, dont be too negative. Sedih tengok orang yang selalu negative ni, sometimes ke"negative"an diorang ni mampu mempengaruhi orang lain dan persekitaran.
S E K A R A N G 
Hope xlah lambat sangat kan :-)

U know what? Kadang-kadang ada kawan slalu kata " Azam, aku tgk kau mula-mula dulu mcm kerek, sombong je, tapi bila dah kenal lama-lama.... kau ok ja . M A S U K air jugak.. " urm.. Itu buat aku terfikir, betul jugak Q O U T E ni.. " DONT JUDGE A BOOK BY ITS COVER ". Tapi, bagi aku, I DO judge a book by its cover. Bukan apa, bagi aku, dalam membuat keputusan atau pilihan kita perlu membuat penilaian daripada luar untuk kita menjangkakan O U T C O M E nya. BUT in certain keadaan saja la.

But, in my case or dalam nak mengenali orang ....
P L E A S E ! !

Sekarang, pejam celik pejam celik dan 2 semester dah aku kat U. Sem depan bakal bergelar pelajar T A H U N 2 dah. Dalam satu tahun ni, aku dah belajar banyak benda. Aku aktifkan diri dalam banyak benda. Thank to one of my lecture . ( what should i call him?) Sebab dia terlampau mendesak. STRESS bila cakap pasal dia hehehhehe. Tapi, sepanjang 2 sem ni, aku banyak belajar benda yang aku tak pernah belajar dalam kuliah. Aku banyak sertai program-program motivasi dan kepimpinan untuk pelajar-pelajar sekolah sebagai F A S I L I T A T O R. Seronok dapat jumpa adik-adik dan bantu mereka mana yang patut.

KAMU MUNGKIN BUKAN ADIK-ADIK KAMI, TAPI KITA TETAP BERSAUDARA.

KAMU MUNGKIN CUMA BUDAK KAMPUNG, TAPI KITA SEMUA TETAP MANUSIA.
KAMU MUNGKIN DIPERLEKEHKAN OLEH ORANG LAIN, TAPI KAMI TERIMA KAMU SEMUA SEADANYA.
KAMU MUNGKIN BUKAN SIAPA-SIAPA, TAPI KAMI TAHU KAMU AKAN MENJADI SESEORANG.
-Mun-

Dari pada program-program macam ni la aku banyak terlibat dengan masyarakat. Macam-macam jenis pelajar yang aku jumpa. Dari pelajar golongan elit hinggalah pelajar yang tinggal dikawasan pedalaman. Banyak cerita yang mereka kongsikan. Kini, aku lebih belajar erti kehidupan daripada mereka. 

KAMU MUNGKIN KETINGGALAN, TAPI KAMI SEDIA MENGHULUR TANGAN.

KAMU MUNGKIN TIADA SEMANGAT, TAPI KAMI SEDIA UNTUK MEMBERI DORONGAN.
KAMU MUNGKIN TIADA TEMAN, TAPI KAMI SEDIA MENEMANI.
KAMU MUNGKIN KESUNYIAN, TAPI KAMI AKAN MEMBUAT KAMU GEMBIRA.

BUAT ADIK-ADIK, KAMI SEMUA SAYANG KAMU ヅ
-Mun-

Ada diantara mereka ada keinginan nak berjaya, tapi... keadaan dan persekitaran menjadi penghalang.  

Pernah di satu program yang kami kenali sebagai K E M  P O W E R!, Di sini, aku belajar banyak benda. Pengorbanan. Persahabat. Kekuatan. Keinginan. Kepercayaan. Pertama kali aku berjumpa dengan peserta kem ini. Aku terdetik dalam hati " its gonna be hard to handle these kids" Mereka kelihatan sangat sukar untuk dikawal. Tetapi, aku salah. Mereka sangat bagus dari pelajar-pelajar yang ada semua benda dan tinggal dikawasan bandar. Kerjasama yang mereka berikan sangat terbaik. Dan kisah yang mereka bawa sangat menyentuh hati. Setiap dan mereka punya kisah tersendiri.  Empat hari berlalu, waktu panjang disangka singkat, empat hari peluang bersama mereka kini tidak mencukupi. Ternyata, mereka sangat perlukan K I T A * masyarakat yang positif *. Tambah menyentuh hati, waktu hantar diorang pulang, sewaktu dalam bas nampak mereka ini sangat menghargai kami FASILITATOR. Walau bukan siap-siapa buat mereka, tapi jelas kelihatan berat untuk mereka berpisah hingga ada yang menagis. Lebih terharu bilaman ada seorang daripada peserta ini, sewaktu bersalamn denganku, dia mencium tangan dan memeluk aku. Sambil berkata " Terima kasih abg sebab sudi bantu kami, saya sedar sekarang, saya akan belajar rajin-rajin dan akan bantu adik-adik kat kampung pulak lepas ni"... Terpaku seketika. Mengalir air mata jernih. Sebelum ini, dia tak pernah salam, cium tangan dengan aku walau selesai solat jemaah sekalipun

KAMI MUNGKIN GARANG, TAPI KAMI SAYANG.
KAMI MUNGKIN TEGAS, TAPI KAMI TETAP BERLEMBUT.
KAMI MUNGKIN TAK MENGUKIRKAN SENYUMAN, TAPI SIAPA TAHU KAMI MENANGIS.
KAMI MUNGKIN DILIHAT TIDAK MENYUKAI KAMU, TAPI SIAPA YANG FAHAM PERASAAN SAYANG KAMI.
-Mun-




Dari situ, aku belajarTENTANG ikhlas. IKHLAS lah dalam melakukan setiap pekerjaanmu. Nescaya hasilnya akan TERBAIK.

Buat adik2, Biar apa orang kata, kami tetap bersama kalian. Kejayaan tak semestinya diatas kertas sahaja. Tetapi perjalan disebalik itu adalah kejayaan yang sebenar. KAMI bersama KALIAN :-)


Bersama "adik-adik" ...

SK Chenulang, Kuala Krai

SK Chenulang Kuala Krai

SMK Dato Hajo Mohd Taib, Ipoh

SMK DHMT

SK Chenulang, Kuala Krai

SMK Dato Perdana, Bachok

SMK Dato Perdana, Bachok

Peserta Kem Power dikuasakan oleh ECER.

riadah

cari siput

Amali Solat

SMK Sungai Asap, Gua Musang
Peserta Orang Asli







SK Kuala Krai 1





Wednesday, 10 July 2013

Puasa DI SMKASAS :: kami rindu

Asslamualaikum

Marhaban Ya Ramadhan.
Setiap kali Ramadhan kunjung tiba, hati ini umpama diketuk kenangan, kenangan dalam seribu impian.
Kenangan bersama teman-teman tika masing-masing mengatur langkah mengejar impian. Tika dan waktu ini membuat ku terpanggil untuk mengukir kembali samua cerita tentang kita di bumi tarbiah SMKA SULTAN AZLAN SHAH. Ternyata aku rindu dan aku pasti bukan cuma aku tapi mungkin juga buat semua insan yang pernah pijak bumi tarbiah itu.

Kala Ramdhan menjengah, sabur kami hanya biasa-biasa di dewan makan cuma, puasa kami meriah disulam senda tawa teman-teman. Memang tak terasa waktu berlalu. Rehatnya ada dhuha. Tadarus kami bersama ahli "dorm". Tarawih berimamkan rakan-rakan terlatih dan moreh kami di juga di dewan makan.








bukti kami rindu... sorry @zakwan fahmi aka Mon :-D s.c ko punye fb status ehehhe


Sunday, 7 July 2013

Diari 14 Hari - Menabur Budi Menuai Bakti Kelantan selatan Dan Simpulan Kasih


Semuanya bermula bila ada ura-ura kata "habis sem ni ada program 2 minggu" wah... hati ni dah mula berteriak girang. Sampai satu masa dapat job kena jadi "ketua modul" untuk sebuah sekolah. Lagi lah teruja bila pertama kali aku diberikan peluang macam tu bersama 2 lagi kawan. Kami ambil keputusan untuk selesaikankan dulu peperiksaan akhir baru fokus nak buat modul.


23 Jun 2013 
Perjalanan aku bermula untuk kembali pulang ke UMK Kampus Jeli oleh kerana masih ada saki baki urusan yang belum diselesaikan menaiki bas pada jam 8.30 malam dan tiba di UMK KJ jam 4.30 pagi.

24 Jun 2013
Langkah pertama menyusun atur modul agar bersesuaian dengan tentatif bermula diselang dengan melangsaikan tugas-tugas yang masih tertunggak. Modul berganti "paper work Legacy"...  Petangnya, aku diberitahu hasrat cik ain agar aku dan sella dapat berada di UMK K.Kota esoknya. Pembahagian tugas dah dibuat. Aku akan "beraksi" si SMK Sungai Asap, Ain di SK Jeram Tekoh, dan Sella di SK Renuk Baru. Malamnya, selepas makan, aku dan Sella teruskan kerja kami di bawah surau UMK KJ dan waktu ni la kami berdua excited nak tau latar belakang sekolah masing-masing. aku terjumpa satu article yang tragis.  Sebuah article tentang kisah berakhirnya riwayat hidup seorang anak gadis dikawasan itu. Itu membuatkan kami berdua takut ditambah pula dengan sejarah yang pernah kami lalui bersama peserta sebelumnya... 

25 Jun 2013
Aku, Sella dan Affwan. Kami sama-sama setuju untuk bertolak ke UMK K.Kota lebih awal daripada yang dijadualkan. Niat nak naik bas, tapi sebab bas tu "cepat" sangat.... kami semua tak sabar. Last-last, Taxi juga kami naik sampai Tanah Merah. Kat Tanah Merah, nasib baik ade "abg faizal" tolong ambil kami bawa kami terus ke Kampus Kota. Sampai je Kota, bayangan aku kat satu peristiwa yang "skuad" kami ja tahu menghantui. aku seakan terbayang setiap jerit dan pekik suara mereka. Kami terus masuk ke pejabat Pn Masturah, Pegawai Psikologi UMK. Waktu ni la bermula segala "ketegangan". Dugaan demi dugaan muncul.  3 Ketua Modul bersatu dan kamu buat keputusan yang SK Renok Baru dan SK Jeram Tekoh menggunakan modul yang sama dan SMK Sg Asap dengan modulnya sendiri. Perperangan minda berlaku. Tambah rumit bila kawan-kawan yang sepatutnya tiba esok(26 Jun) dengan van Universiti dikhabarkan tiada sebarang pengankutan dapat disediakan buat mereka. Tambahlah kami risau sebab T.O.T untuk modul belum sempat buat lagi dan 27 Jun nanti team UMK dan bergabung dengan UPM dan UMS. Dalam meeting dengan Pn Mas, kami putuskan yang Affwan dan Uni bertanggungjawab untuk mengatur perjalanan ke Cameron Highland dan Jelajah Kelantan. Malamnya, kami dengan masalah kami. Modul belum siap di"compile", peralatan belum lengkap. Memang alamat... Terbukti semua kerja modul kami sial di"compile" jam 4.30 pagi. Macam-macam perangai pelik keluar bila dah pagi-pagi buat buat kerja tak siap. Anda memang tabah Sella, Ain, Mimi, Uni dan Affwan.

26 Jun 2013
Terima kasih buat team PRS UMK sebab anda semua boleh sampai hari ni. Kami yang dekat sini sangat berterima kasih sebab korang dapat mai ikut tarikh. Pada jam 12.00 tgh hari kami ada perjumpaan dengan Prof Rosdi, Pegawai ECER-UMK-KPT. Setiap kali jumpa denga Prof Rosdi ni, mesti buat aku ter"motivate" dengan kata-kata dia. "walau kita tak ada harta sekalipun, tetapi cuba buat kehadiran kita dirasai oleh komuniti". Ini yang sangat aku ingat sampai sekarang dan buat kami semua semangat nak teruskan tugas kami. Malamnya, memandangkan semua ada, kami teruskan dengan TOT. PRS UMK dibahagikan kepada 3 kumpulan. Kumpulan aku ada 12 orang dan esok(27) 3 orang dari UPM dan 13 orang dari UMS. Siap TOT, modul diperkemas dan peralatan diperlengkapkan. Waktu ini lah sekali lagi kekecohan berlaku. Bila modul LDK sama, ketiga-tiga Ketua Modul mula berebut barang LDK. Kalau biasa, kita sama-sama tolong menolong, tapi malam ni, siapa cepat dia dapat. Wah, riuh rendah bilik PRS tu. Ain dengan "jealous" dia, Sella dengan "maklong" dia... aku??? panjang akal nak kenakan Ain :-D ... Habis bilik Pn Mas kami "selongkar" gara-gara nak cukupkan peralatan. 



 27 dan 28 Jun 2013
Aku, Ain, Sella, Kak Ijan dan En Azry. Kami bertolak ke Sekolah masing-masing menaiki kereta dan bertemu team PRS UMK di sana. Pada tika ini, aku tak tahu apa yang berlaku dengan team Ain dan Sella. 

Di SMK Sg Asap.
Ya Allah, kecut perut aku bila tiba-tiba dimaklumkan dekat sekolah ni ada majlis perasmian besar-besaran ditambah pula dengan kehadiran media. Dan sebelum sampai aku dan Ain telah dikhabarkan dengan satu berita yang buatkan kami berdua "kecut perut". Biarlah rahsia..... Majlis perasmian berjalan lancar. Dan berakhirnya majlis perasmian, maka bermulalah tugas aku. Menjadi Fasi termuda dan menggalas tugas sebagai Ketua Fasi memang mencabar. Orang kata, slot Ice Breaking berjalan lancar. Tapi, bagi aku, tidak. Namun, Alhamdulillah, dengan kekuatan team yang sangat hebat dan flexible amat-amat membantuku. Semangat kalian meresap dalam diri dan terus membangkitkan semangat aku. Rasa bersalah buat Team UPM dan UMS sebab waktu ketibaan mereka di SMK Sg Asap, aku tak dapat sambut. Yang aku mampu pada tika itu, hanyalah pandangan dan senyuman buat mereka. Di SMK Sg Asap, memang aku tak dapat berhubung lansung dengan Ain dan Sella kerana tiada liputan Maxis dan Internet COnnection aku dalam keadaan Disconnected. Dengan kukuatan yang ada, Alhamdulillah, kami mampu untuk harungi program 2 hari ni :-D






.



terbitan UMK


terbitan Utusan Malaysia
29 Jun 2013
 Hari ni seronok gila sebab kami dapat jumpa adik-adik SINAR ECER dekat Taman Agropolitan Kelantan Selatan (Rantau Manis) Gua Musang. Kali ni kami ditugaskan seorang fasi 2 orang "adik".


Fattah and Sue



Mira dan adik2nya


Fattah and Sue blaja molep deh :-D ado maso kito jupo lagi deh

suasana dalam dewan





A.Hariz , Anis dan Kak Ain

Kita jumpa lagi tau adik2 ECER



Habis Class,,,, jom Jalan2












kami jumpa ice blanded murah :-D
30 Jun 2013
Dari Taman Agropolitan, kami PRS UMK dan KRS UPM teruskan perjalanan kami ke Cameron Highland.













kwan2 UPM



















KAMI



kak yam


:-D faizal
1 July 2013
Perjalanan diteruskan di sekitar kelantan. Pasar Besar siti Khadijah, Masjid Beijing, Rantau Panjang, dan Wakaf Che Yeh.


sebelum Explorace Extreme bermula.
DI Pasar Besar Siti Khadijah, kami buat satu "game" nama Explorace Extreme. Time ni, kami perlu kumpulkan RM150 satu kumpulan dan hasil nya akan didermakan pada golongan yang memerlukan. sangat mencabar.

Masjid Beijing


















2 July 2013 (Majlis Penutup)
Berlansung di Auditorium Perdana UMK Bachok.


kawan2 UPM




Pn Mas dan En Azrey

dengan En Azrey

Perpisahan dimata bukan dihati

3 - 5 July 2013
Tamat dengan SImpulan kasih, Sambung dengan program Steps Toward Ambitious Realization (STAR) SK Chenulang, Kuala Krai, Kelantan. Program Motivasi UPSR.

bukan senang datang program dapat hadiah :-D


knpe msm ni dik?

















walau penat, tapi banyak aku belajar dari program kali ni.
Credit should be given to those who had give their very best for this program, Mimi.. u r awesome :-D