Followers

Tuesday, 16 July 2013

UMK Kampus Jeli : Perjalanan AJAIB Melalui Pengalaman




~ S A L A M ~
Kadang-kadang aku naik bosan dengan sikap manusia ni. Suka sangat fikir negatif. Come on la, dont be too negative. Sedih tengok orang yang selalu negative ni, sometimes ke"negative"an diorang ni mampu mempengaruhi orang lain dan persekitaran.
S E K A R A N G 
Hope xlah lambat sangat kan :-)

U know what? Kadang-kadang ada kawan slalu kata " Azam, aku tgk kau mula-mula dulu mcm kerek, sombong je, tapi bila dah kenal lama-lama.... kau ok ja . M A S U K air jugak.. " urm.. Itu buat aku terfikir, betul jugak Q O U T E ni.. " DONT JUDGE A BOOK BY ITS COVER ". Tapi, bagi aku, I DO judge a book by its cover. Bukan apa, bagi aku, dalam membuat keputusan atau pilihan kita perlu membuat penilaian daripada luar untuk kita menjangkakan O U T C O M E nya. BUT in certain keadaan saja la.

But, in my case or dalam nak mengenali orang ....
P L E A S E ! !

Sekarang, pejam celik pejam celik dan 2 semester dah aku kat U. Sem depan bakal bergelar pelajar T A H U N 2 dah. Dalam satu tahun ni, aku dah belajar banyak benda. Aku aktifkan diri dalam banyak benda. Thank to one of my lecture . ( what should i call him?) Sebab dia terlampau mendesak. STRESS bila cakap pasal dia hehehhehe. Tapi, sepanjang 2 sem ni, aku banyak belajar benda yang aku tak pernah belajar dalam kuliah. Aku banyak sertai program-program motivasi dan kepimpinan untuk pelajar-pelajar sekolah sebagai F A S I L I T A T O R. Seronok dapat jumpa adik-adik dan bantu mereka mana yang patut.

KAMU MUNGKIN BUKAN ADIK-ADIK KAMI, TAPI KITA TETAP BERSAUDARA.

KAMU MUNGKIN CUMA BUDAK KAMPUNG, TAPI KITA SEMUA TETAP MANUSIA.
KAMU MUNGKIN DIPERLEKEHKAN OLEH ORANG LAIN, TAPI KAMI TERIMA KAMU SEMUA SEADANYA.
KAMU MUNGKIN BUKAN SIAPA-SIAPA, TAPI KAMI TAHU KAMU AKAN MENJADI SESEORANG.
-Mun-

Dari pada program-program macam ni la aku banyak terlibat dengan masyarakat. Macam-macam jenis pelajar yang aku jumpa. Dari pelajar golongan elit hinggalah pelajar yang tinggal dikawasan pedalaman. Banyak cerita yang mereka kongsikan. Kini, aku lebih belajar erti kehidupan daripada mereka. 

KAMU MUNGKIN KETINGGALAN, TAPI KAMI SEDIA MENGHULUR TANGAN.

KAMU MUNGKIN TIADA SEMANGAT, TAPI KAMI SEDIA UNTUK MEMBERI DORONGAN.
KAMU MUNGKIN TIADA TEMAN, TAPI KAMI SEDIA MENEMANI.
KAMU MUNGKIN KESUNYIAN, TAPI KAMI AKAN MEMBUAT KAMU GEMBIRA.

BUAT ADIK-ADIK, KAMI SEMUA SAYANG KAMU ヅ
-Mun-

Ada diantara mereka ada keinginan nak berjaya, tapi... keadaan dan persekitaran menjadi penghalang.  

Pernah di satu program yang kami kenali sebagai K E M  P O W E R!, Di sini, aku belajar banyak benda. Pengorbanan. Persahabat. Kekuatan. Keinginan. Kepercayaan. Pertama kali aku berjumpa dengan peserta kem ini. Aku terdetik dalam hati " its gonna be hard to handle these kids" Mereka kelihatan sangat sukar untuk dikawal. Tetapi, aku salah. Mereka sangat bagus dari pelajar-pelajar yang ada semua benda dan tinggal dikawasan bandar. Kerjasama yang mereka berikan sangat terbaik. Dan kisah yang mereka bawa sangat menyentuh hati. Setiap dan mereka punya kisah tersendiri.  Empat hari berlalu, waktu panjang disangka singkat, empat hari peluang bersama mereka kini tidak mencukupi. Ternyata, mereka sangat perlukan K I T A * masyarakat yang positif *. Tambah menyentuh hati, waktu hantar diorang pulang, sewaktu dalam bas nampak mereka ini sangat menghargai kami FASILITATOR. Walau bukan siap-siapa buat mereka, tapi jelas kelihatan berat untuk mereka berpisah hingga ada yang menagis. Lebih terharu bilaman ada seorang daripada peserta ini, sewaktu bersalamn denganku, dia mencium tangan dan memeluk aku. Sambil berkata " Terima kasih abg sebab sudi bantu kami, saya sedar sekarang, saya akan belajar rajin-rajin dan akan bantu adik-adik kat kampung pulak lepas ni"... Terpaku seketika. Mengalir air mata jernih. Sebelum ini, dia tak pernah salam, cium tangan dengan aku walau selesai solat jemaah sekalipun

KAMI MUNGKIN GARANG, TAPI KAMI SAYANG.
KAMI MUNGKIN TEGAS, TAPI KAMI TETAP BERLEMBUT.
KAMI MUNGKIN TAK MENGUKIRKAN SENYUMAN, TAPI SIAPA TAHU KAMI MENANGIS.
KAMI MUNGKIN DILIHAT TIDAK MENYUKAI KAMU, TAPI SIAPA YANG FAHAM PERASAAN SAYANG KAMI.
-Mun-




Dari situ, aku belajarTENTANG ikhlas. IKHLAS lah dalam melakukan setiap pekerjaanmu. Nescaya hasilnya akan TERBAIK.

Buat adik2, Biar apa orang kata, kami tetap bersama kalian. Kejayaan tak semestinya diatas kertas sahaja. Tetapi perjalan disebalik itu adalah kejayaan yang sebenar. KAMI bersama KALIAN :-)


Bersama "adik-adik" ...

SK Chenulang, Kuala Krai

SK Chenulang Kuala Krai

SMK Dato Hajo Mohd Taib, Ipoh

SMK DHMT

SK Chenulang, Kuala Krai

SMK Dato Perdana, Bachok

SMK Dato Perdana, Bachok

Peserta Kem Power dikuasakan oleh ECER.

riadah

cari siput

Amali Solat

SMK Sungai Asap, Gua Musang
Peserta Orang Asli







SK Kuala Krai 1





2 comments:

  1. Pengalaman mengaja kita erti dewasa. Dewasa yg dimaksudkan, M A T A N G.

    ReplyDelete
  2. Betul .... mereka adalah cikgu saya dalam kelas ini :-)

    ReplyDelete